Danmarks Miljøportal benytter Cookies

Vi benytter cookies til analyse i Google Analytics samt for at gøre din oplevelse på miljoeportal.dk bedre. Ønsker du ikke at benytte cookies kan disse slås fra i din browser.

Skip Navigation LinksKommuner-skal-indberette-grundvandsdata

18-02-2015

 Kommuner skal indberette grundvandsdata

Kommunerne skal indberette oplysninger om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg. Samtidig skal ændringer i kontrolhyppighed indberettes.
​Kommunerne skal som en del af DIADEM-projektet [Digital adgang til oplysninger i forbindelse med ejendomshandel] indberette oplysninger i databasen for grundvand, ”Jupiter”, som følge af nye regler i bekendtgørelse nr. 948 af 22. august 2014 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg. Samtidig skal ændringer i kontrolhyppigheden indberettes.

 

Hvad siger bekendtgørelsen?

Ændringsbekendtgørelsen indeholder to nye forordninger: 
 
  • Dels har kommunen pligt til at indberette påbud til ikke-almene vandforsyningsanlæg i netop de situationer, der er nævnt i bekendtgørelsens § 27, stk. 1, nr. 1-3.
  • Dels har kommunen pligt til at indberette afgørelser om ændret kontrolhyppighed og -parametre mv., jf. bekendtgørelsens § 27, stk. 2.

 
Du kan finde bekendtgørelsen her.

 

Hvor skal det indberettes?

Web-adressen til indberetning er:
http://webs.geus.dk/miljoeportal.groundwater.diadem.1.0
​Når du er logget ind via Miljøportalens brugeradministration, vil du se en liste over alle anlæg i din kommune.

 

Hvilken rolle skal du bruge?

Du har brug for rollen: miljoe _grundvand _vandressourcer _kom for at kunne foretage indberetninger. Kontakt din lokale brugeradministrator i kommunen for at få tildelt rollen.

 

Vejledninger

På geus.dk finder du en vejledning til indberetning af påbud og afgørelser.
Har du spørgsmål til indberetningsproceduren, skal du kontakte Miljøportalens support ved at skrive til miljoeportal@miljoeportal.dk.